κείμενα + συνεντεύξεις

“Ο Ύμνος στην Ελευθερία είναι ένα ποίημα που μιλάει και για το τώρα μας και για το τότε μας και για το μέλλον μας και για τον άνθρωπο πέραν της συγκεκριμένης χρονικής στιγμής. Είναι ένα πολύ μεγάλο ποίημα. Μιλώντας πολύ προσωπικά, μού έρχεται να μιλήσω για πρόσωπα φυλακισμένα, για πρόσωπα εγκλωβισμένα, για πρόσωπα δέσμια. Δεν μπορώ να δω τίποτα πιο παρόν για εμάς τώρα. Η ταινία που έκανε ο Σύλλας μιλάει για την τραγική αντίφαση του ανθρώπου ανάμεσα στην ανάγκη του να είναι ελεύθερος, αλλά και την ίδια στιγμή στο πόσο δέσμιος είναι σε μια ζωή που ο ίδιος έχει χτίσει. Είναι όμως και δέσμιος επιλογών άλλων. Και ένα σημείο που έχει έντονο η ταινία. Πώς δηλαδή ο κόσμος των μεγάλων, με συγκεκριμένες επιλογές παίρνει στον λαιμό του τους νεότερους. Νομίζω ότι ο Σύλλας μιλάει πολύ καθαρά γι’ αυτό. Περιμένω ότι άνθρωποι της γενιάς μου θα δεχτούν δύσκολα πολλά πράγματα στην ταινία. Γιατί δείχνει το πρόσωπο αυτής της γενιάς να είναι και πολύ άγριο απέναντι στους νέους και μάλιστα μέσα από τη διάθεση των καλών προθέσεων. Αν ανοίξουμε το θέμα και πέρα από την οικογένεια, θα δούμε ότι το ίδιο συμβαίνει και στον τόπο μας. Ολοι καλές προθέσεις είχανε και είχαμε και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε.”

η Αμαλία Μουτούση στον Παναγιώτη Παναγόπουλο – από την Καθημερινή της Κυριακής

“Σχηματικά, η Χώρα προέλευσης είναι η πιο λειτουργική διαχείριση… χάους που ευτύχησε να δει το ελληνικό σινεμά τα τελευταία χρόνια. Στο σύνολό της, αξίζει κάτι παραπάνω από τετριμμένους επαίνους που στολίζουν τους ταλαντούχους σκηνοθέτες μετά το πρώτο μεγάλο βήμα τους προς στην κινηματογραφική ενηλικίωση. Σε κάποιες λεπτομέρειες, η «Χώρα προέλευσης» είναι μια συναρπαστική εμπειρία. Ο Σύλλας Τζουμέρκας διάλεξε αυτόν τον τίτλο για να αποτυπώσει στην ταυτότητα της ταινίας του μια αίσθηση του ρευστού και του μεταβατικού σε ό, τι αφορά τον χώρο (η χώρα, η πόλη, η γειτονιά, το σπίτι, τα δωμάτια). Παράλληλα, απέφυγε τη γραμμικότητα μπλέκοντας τρεις διαφορετικές εποχές. Οι δεκαετίες του ’50 και του ’60 προβάλλουν απογυμνωμένες από νοσταλγία. Τα χρόνια της μεταπολίτευσης εμφανίζονται χωρίς την αναγνωρίσιμη «σημειολογία» της γενιάς του Πολυτεχνείου καθώς το βάρος μετατοπίζεται εξ ολοκλήρου σε ένα οικογενειακό τραύμα. Το παρόν ακούγεται σαν ένα ατονικό ηχητικό μπακράουντ μιας υπαρξιακής κραυγής από σημερινούς 20άρηδες ή 30άρηδες και ταυτόχρονα εκλαμβάνεται σαν ένα ρεαλιστικό χρονικό για το ασαφές πολιτικό και κοινωνικό δράμα της ίδιας γενιάς: η κραυγή του άναρθρου Δεκέμβρη. Το βλέμμα είναι άμεσο και οξυδερκές, όμως ο φορέας του είναι ένας παρατηρητής που, αδυνατεί να αφηγηθεί, ή δεν θέλει να ολοκληρώσει μια πρωτότυπη ιστορία για τον ίδιο και για τον κόσμο γύρω του. Η «Χώρα προέλευσης» είναι μια εξαιρετική μείξη εικόνων και ήχων. Η μουσική των Drog–A–Tek είναι η σπονδυλική στήλη μιας ταινίας που κυλάει σαν ένας επαναλαμβανόμενος αυτοσχεδιασμός, αναζητώντας εναγωνίως και μάλλον μάταια ένα σταθερό στήριγμα. Η ομοιογένεια ύφους και φόρμας επιβάλλει έναν παρόμοιο τρόπο αντιμετώπισης των ηθοποιών, αφήνοντάς τους μεγάλα περιθώρια ελευθερίας. Τα πρόσωπα της ταινίας σαν άτομα μέσα στον σωλήνα ενός ατομικού αντιδραστήρα, όπου η έννοια του χρόνου είναι σχετική, σε αυτό το πείραμα της βίαιης επαφής τους με την πραγματικότητα.”

Δημήτρης Μπούρας – από την Καθημερινή της Κυριακής

“Απόλυτα συντονισμένος με την εποχή του ο 32χρονος σκηνοθέτης έστησε ένα δράμα στις παρυφές της ξέφρενης αστικής βίας που μαστίζει την ελληνική κοινωνία εδώ και δεκαετίες. Τοποθέτησε την ανάλυση του εθνικού μας ύμνου στη ραχοκοκαλιά του δράματος εν είδει χορού σε αρχαία τραγωδία και αναρωτήθηκε τι είδους  κατάλοιπα άφησε η χούντα στη διαμόρφωση της ταυτότητας του Έλληνα. Η γενιά του ’50, η γενιά της μεταπολίτευσης και η νεότερη γενιά, η καθεμία με τις δικές της αδυναμίες και χαμένες ψευδαισθήσεις, συγκρούονται διαρκώς μέσα στην ίδια οικογένεια που μοίρασε ψέματα προς όλους. Αυτή η ελληνική οικογένεια για τον Τζουμέρκα πρέπει να μπει στο μικροσκόπιο. Να δούμε μέσα από μεγεθυντικό φακό πώς καταλήγει να τρώει τα σωθικά της από τη δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα. Να πονέσουν τ’ αυτιά μας από τις κραυγές των μελών της, ώστε επιτέλους να την αποτινάξουμε από τις ζωές μας μαζί με κάθε ανάμνησή της. Αυτή η οικογένεια πρέπει να ανήκει στο παρελθόν. Πρέπει να γίνει χαλκομανία στα κιτάπια των νεώτερων χρόνων της ελληνική ιστορίας.”

Βένια Βέργου – από το Κοντέινερ

“Θα ήθελα πολύ να πω όπου γης και πατρίς ή όπου κρεμάω το καπέλο μου είναι ο τόπος μου, αλλά είναι κάτι πολύ πιο συναισθηματικό. Σπούδαζα έξω, αλλά μου συνέβη κάτι μεταξύ μεταφυσικού και πολύ φυσικού, ότι ανήκω στο χώμα που πατούσα μικρός. Ήθελα να είμαι ένα με τα νεκρά κύταρα των προγόνων μου, παρότι έξω είχα φίλους, έρωτες, δουλειά, προοπτικές. ”

ο Θάνος Σαμαράς στον Θ.Κουτσογιαννόπουλο, από τη Vogue

“Στη Χώρα Προέλευσης, ο Σύλλας Τζουμέρκας υφαίνει έναν οπτικό ιστό σ’ αυτή την 1η  του μεγάλου μήκους, μέσα σε ένα πολυφωνικό πλαίσιο που βασίζεται στην ιστορία μιας οικογένειας τα τελευταία 30 χρόνια, από την πτώση της Δικτατορίας μέχρι σήμερα όπου το ψέμα και η οικογενειακή βία αποτελούν μια καλπάζουσα μεταφορά της παράλληλης κατάρρευσης της χώρας. Δεν υπάρχει δρόμος διαφυγής από τη Χώρα Προέλευσης. Ένας κινηματογράφος πυκνός και πλήρης που ξέρει ν’ αναμιγνύει ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, με έντονο πάθος, ίσως κάποιες φορές παρορμητικός, μα απόλυτα ειλικρινές στις προθέσεις και τα αισθήματα. Μια οπτική προ(σ)κλήση που καλεί τον ανίδεο θεατή να γνωρίσει την κατάρρευση μιας ευρωπαϊκής χώρας τόσο κοντά σ΄ εμάς”.

Davide Turrini – από το ιταλικό Cinematografo

“Μεγαλώσαμε με τη χαρά και το μπούκωμα της δεκαετίας του ’80 και του ’90 όπου όλα πήγαιναν ως δια μαγείας στον αυτόματο, μπήκαμε στα 18 σε ένα διαλυμένο πανεπιστήμιο και βγήκαμε στον κόσμο της εργασίας όπου μας εκμεταλλεύτηκαν όπως καμία άλλη γενιά. Όταν ήρθε η ώρα που και η δική μας γενιά έπρεπε να κάνει τα δικά της βήματα, συναντήσαμε μια χώρα χρεωκοπημένη.”

ο Σύλλας Τζουμέρκας στον Θοδωρή Δημητρόπουλο – από το Esquire

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: